Skatt på liv
"Det är inte långsiktigt försvarbart med skattefrihet för etanol", säger Lars Nilsson, miljöchef på Vägverket i Dagens Industri.
Även om jag personligen anser att bensinskatten är på tok för hög, anser jag att det finns grund för externalitetsargumentet - bensin smutsar ner, och marknadspriset motsvarar inte per automatik den reella kostnaden. Men hur var det med etanol? Tanken bakom externalitetsargumentet är ju att fossila bränslen är skadligare än andra.
Det skylls på EU, som kräver en neutral beskattning av olika bränslen av konkurrensskäl. Men problemet är inte detta, utan energibeskattningen i stort. Och orsaken är att svensk regering anser att energianvändning i sig är dåligt och bör straffbeskattas.
Synd bara att energi är nödvändigt för allt som har med mänskligt liv att göra, och att en energipolitik som syftar till att minska energiåtgången som ett mål i sig inte är något annat än livsfientlig. Externalitetshantering är en sak, civilisationsbekämpning något annat.
Även om jag personligen anser att bensinskatten är på tok för hög, anser jag att det finns grund för externalitetsargumentet - bensin smutsar ner, och marknadspriset motsvarar inte per automatik den reella kostnaden. Men hur var det med etanol? Tanken bakom externalitetsargumentet är ju att fossila bränslen är skadligare än andra.
Det skylls på EU, som kräver en neutral beskattning av olika bränslen av konkurrensskäl. Men problemet är inte detta, utan energibeskattningen i stort. Och orsaken är att svensk regering anser att energianvändning i sig är dåligt och bör straffbeskattas.
Synd bara att energi är nödvändigt för allt som har med mänskligt liv att göra, och att en energipolitik som syftar till att minska energiåtgången som ett mål i sig inte är något annat än livsfientlig. Externalitetshantering är en sak, civilisationsbekämpning något annat.
<< Home