Friday, November 11, 2005

Jag också

Även om jag givetvis är tvåa, måste jag också passa på att uppmärksamma Maciej Zarembas artikel i dagens DN. Jag och många med mig brukar ju ha "lite svårt för" DN Kultur, mest beroende på den stora mängden artiklar av civilisationshatande postmodernistiska vänstermystiker. Men efter Zaremba idag känns det nästan som att allt är förlåtet.

Med risk för att upprepning, måste jag ändå påpeka vikten av grundtesen i Zarembas artikel - att mänsklig samverkan måste förstås och konstrueras med utgångspunkt i den enskilde människan. Vi människor har en nedärvd förmåga att dela upp världen i Vi och Dom, som varit nödvändig för att ena klanen eller stammen mot fiender utifrån. Men civilisation kan inte byggas på denna typ av instinkt, därom vittnar kollektivismens fasor. Civilisation måste byggas med utgångspunkt att vi människor är varelser av kött och blod, med egen vilja, egna projekt och egen förmåga. Och att sann rättvisa innebär att låta människor få fatta beslut kring det egna livet, på gott och ont och med risk för att misslyckas.

Vill vi däremot leva på andras bekostnad, lär vi oss snart att Vi blir ett Dom, för Dom som inte är Vi. Och att grupplojalitet och undankuvande av det egna för de Andra blir det pris vi måste betala. Ett samhälle där lagen används för att skapa dessa Vi och Dom blir per automatik över tiden ett ofritt samhälle, där Vi tillslut blir Vi, inte för att Jag vill vara med, utanför att Dom tvingar mig. Och när vi alla är Vi och Dom, försvinner tilliten, och hat och rädsla tar överhanden.

Ett samhälle där Jag får vara Jag, är ett samhälle där Vi låter varandra vara ifred med våra projekt. Det är den enda chansen för Oss Människor.